U kunt van alles weggeven aan klanten, als aardigheidje of als extra salespromotie om aankoop te stimuleren. Maar wat geeft u weg? Als het een bewaarfunctie of een gebruiksfunctie heeft, bereikt u er meer mee.
Met een fles wijn is natuurlijk niets mis. Het nadeel is echter dat wanneer deze op is, de fles in de glasbak verdwijnt. Had u er beter een mooi glas bij kunnen geven met heel subtiel uw logo ingegraveerd. Een mooi glas dus dat men graag bewaart. Pas dán heeft u echt reclamevoordeel, omdat men uw cadeau vaker ziet.
Bestaan uw klanten uit bedrijven? Bedenk dan wat men op het bureau zou willen bewaren of wat men zou kunnen gebruiken. Een scherm dat ervoor zorgt dat het beeldscherm ook bij felle zon leesbaar blijft? Een mooie koffiebeker? Een klokje? Zelfs een pen, één van de meest weggegeven artikelen, kan deze functie hebben.
Waarschijnlijk belandt u bij de stapel andere pennen in de bureaula, maar u verdwijnt in ieder geval niet in de prullenmand. Heeft u vooral particulieren als klant? Ook dan kunt u cadeaus weggeven met een bewaar- of gebruiksfunctie. Een stickervel met grappige slogans? IJskastmagneetjes?
Tip. Bedenk bij iedere reclameactie of er een mogelijkheid bestaat om er langer effect mee te behalen. Heeft u mooie reclameposters in de winkel, verloot ze na afloop van de actie dan aan klanten (zo heeft u weer een extra actie). En stuurt u een mailing? Doe er dan een visitekaartje bij. De brief verdwijnt, maar het visitekaartje wordt vaak wel bewaard.