Google Ads (Google Adwords)

Online reclame maken

Steeds meer particulieren en bedrijven zoeken via internet naar mogelijke leveranciers. Zoekmachines spelen daarbij een steeds belangrijkere rol en hebben telefoonboeken en Gouden Gidsen voor een groot deel vervangen. Voor u is het dus belangrijk om bovenaan de lijst met zoekresultaten te komen. Een van de manieren om dit te realiseren is door gebruik te maken van Google Adwords: u betaalt om zo hoog mogelijk in de zoekmachine te staan. Sinds 2008 kunt u uw advertentie zó instellen dat deze alleen zichtbaar is voor potentiële klanten uit uw regio. U voorkomt dat u als ondernemer voor een kleine klus wordt gevraagd waarvoor u 300 km moet rijden én u betaalt niet onnodig advertentiekosten.

Voordelen

Snel zichtbaar. Uw advertentie is snel zichtbaar. Met een wizard (soort hulpprogramma) kunt u uw advertentie-campagne binnen ca. een halfuur klaar en online hebben.

Kost per klik (CPC). U betaalt uitsluitend voor het aantal keren dat er op uw advertentie is geklikt.

Geografische doelgroep mogelijk. U kunt uw advertenties zo instellen dat alleen (een) bepaald(e) regio(‘s) uw advertenties zien.

Live rapportering en onmiddellijk bijstellen. Als uw campagne draait, kunt u live de resultaten zien en onmiddellijk actie ondernemen. Bijvoorbeeld de campagne stoppen omdat u al te veel reacties heeft of omdat de bodem van uw advertentiebudget in zicht komt.

Rapportage op aanvraag en op tijdstip. U kunt te allen tijde allerlei rapportages laten maken en die naar uw mailbox laten sturen.

Meteen opzegbaar. U kunt uw campagne te allen tijde stopzetten, alsook een terugstorting van het overgebleven tegoed vragen.

Dynamische inhoud. U heeft iedere week een andere actie voor uw klanten? U kunt zo vaak als u wenst de inhoud en kop van uw advertentie aanpassen.

Niet alleen bij Google zichtbaar. Uw advertenties worden niet alleen bij Google getoond, maar tevens in het zogenaamde ‘Inhoudsnetwerk’. Dit zijn websites met een inhoud die gerelateerd is aan uw advertentie.

Nadelen

Dynamische prijs. Doordat Google Adwords eigenlijk bestaat uit een opbieden van de ene adverteerder tegen de anderen, kan de prijs per klik fluctueren.

Beperkt in omvang. Er zijn strikte limieten aan hoe lang de kop en de advertentietekst mag zijn en het is niet altijd even makkelijk om hier uw boodschap in te krijgen.

Niet altijd even simpel. De uitgebreide mogelijkheden zijn voor velen een zegen, maar voor sommigen een vloek. Het is niet altijd even simpel om uw advertentiecampagne in te stellen. Een deskundige kan u dan helpen. Dat kan een internet wizzkid bij u in de familie zijn, maar ook een professioneel bureau. Die vindt u het gemakkelijkst via Internet. De kostprijs hiervan varieert; sommige rekenen een vast tarief, andere een percentage van uw Adwords-omzet.

Tip. Bureaus die het logo ’Google Adwords Professional’ op hun website voeren, slaagden voor een door Google afgenomen examen.

Moeilijk vast te stellen resultaat. Niet iedereen die uw website via Adwords vond, zal ook iets kopen of bestellen. De opbrengsten zijn (zoals ook met zoveel andere reclame) niet precies vast te stellen.

Bereik

Uit een recent onderzoek van Checkit blijkt dat 95% van de surfende Nederlanders Google “wel eens gebruikt”, en 93% Google het “meest gebruikt” om zoekopdrachten uit te voeren (cijfers februari 2008). Dat wil niet zeggen dat u ook al deze mensen bereikt, maar wel dat Google een heel populair instrument is voor uw doelgroep.

Kostprijs

De andere media in dit dossier kennen allemaal vaststaande tarieven. Google Adwords werkt echter deels als een veiling. U doet een maximaal bod per klik, en ‘veilingmeester’ Adwords kijkt om u daarvoor de beste positie te geven. Dat werkt als volgt …

Stel, u biedt € 0,30 per klik en uw concurrent biedt € 0,25. U scoort hoger en moet vervolgens € 0,26 betalen. U stort bijvoorbeeld € 100,- in het advertentietegoed en dan verschijnt uw advertentie net zolang tot er 384 (100 : 0,26) potentiële klanten op geklikt hebben. Vergeet hierbij niet dat de prijs fluctuerend is, waardoor u soms meer of minder kliks krijgt. Biedt u minder dan anderen, dan verschijnt u ook lager in de lijst.

De startkosten zijn e 5,-.

Let op. Eigenlijk zijn alleen de eerste 10 plaatsten interessant. Die staan op de eerste pagina met zoekresultaten. Staat u 11 of lager, dan zal er ook minder op geklikt worden. Maar … u hoeft dan ook minder of niets te betalen. U kunt alleen proefondervindelijk ervaren welk bod u het best kunt doen. Staat u te laag en wilt u hoger eindigen, dan moet u meer bieden.

Voor meer informatie: Google Adwords.

Tips

☞ Zorg voor een goede voorbereiding; weet precies naar welke pagina’s u uw bezoekers wilt brengen en welke trefwoorden u wilt gebruiken.

☞ Spendeer wat tijd aan de tutorials en wizards; velen slaan deze over, maar u leert er veel van.

☞ Bekijk ook even de advertenties van uw concurrenten; hoe pakken zij het aan? Welke slogans en teksten gebruiken zij?

☞ Gebruik de ingebouwde ‘verkeersschatter’; hij geeft u een aardige voorspelling van welke trefwoorden hoeveel verkeer gaan opleveren.

☞ Volg uw campagne (zeker in het begin) nauwgezet en stuur bij waar nodig.

☞ Zorg dat uw website piekfijn in orde is; u wilt geen geld betalen voor mensen die komen kijken en meteen weer weg zijn omdat een link niet werkt of omdat de desbetreffende pagina nog in opbouw is.

Conclusie

Met Google Adwords heeft u een krachtig advertentiemiddel om potentiële klanten naar uw website te lokken. De prijs kan echter fluctueren. Reken bovendien op de nodige tijd en inspanning om alles op de rails te krijgen en om alles optimaal ingesteld te krijgen.

 

© Indicator