U kunt om twee redenen reclame op luchtballonnen maken:
1. uw ballon wordt gezien door heel wat mensen; én
2. u kunt ook uw relaties uitnodigen voor een unieke ballonvaart.
Zowel prospects als goede bestaande en nieuwe klanten kunt u bijvoorbeeld voor een ballonvaart uitnodigen. U kunt de luchtballon met uw reclame dan gebruiken als centraal middelpunt van uw relatiedag. Na afloop van de vaart zelf kunt u bijvoorbeeld een glaasje champagne schenken en aan de deelnemers een ‘Ballonvaartcertificaat’ uitreiken. Dit zijn kleine dingen die de bijzondere uitstap helemaal áf maken.
Ballonvaren kan bijna het gehele jaar, maar de meeste vaarten worden gemaakt van begin april tot begin oktober. Meestal net na zonsopgang (ochtend) of twee uur voor zonsondergang (einde middag) en uitsluitend bij droog en rustig weer.
Impact. Luchtballonnen lokken veel positieve reacties uit bij het publiek en dat werkt vaak imagoversterkend.
Netwerken. U kunt uw relaties meenemen voor een leuk en exclusief uitstapje en dit biedt u goede netwerkmogelijkheden.
Segmentatie. U kunt met een luchtballon lokaal reclame maken.
Bereik. Er zijn geen concrete Nederlandse gegevens over het bereik.
Kosten. De inzet van luchtballonnen is relatief duur.
Weersomstandigheden. De inzet van luchtballonnen is erg afhankelijk van het weer.
Regelgeving. In bepaalde gemeentes heeft u vergunningen nodig.
Volgens Brits onderzoek in Canada wordt in een gemiddelde stad met 150.000 inwoners een ballon door meer dan 30.000 mensen gezien (20%). Bij een grotere stad of een evenement stijgt dit percentage.
Speciale vorm. Een ‘special shape’-ballon (bijvoorbeeld een vliegende pizza) kost in aanschaf circa € 75.000,- tot € 150.000,-. Als de vorm erg excentriek is, is er voor het oplaten extra mankracht nodig en kunnen de kosten per vaart oplopen tot circa € 1.500,-. Zo’n dure ballon gaat wel vijf jaar mee, mits u er het vereiste onderhoud aan laat doen.
Standaard. Goedkoper is een standaard druppelvormige ballon in uw eigen huisstijl. De productiekosten hiervan beginnen bij € 50.000,-. Per vaart met bijvoorbeeld zes passagiers betaalt u dan zo’n € 850,-. De ballon kan, wanneer u hem niet gebruikt, ook voor anderen worden ingezet. Uw bedrijfsnaam krijgt zo ‘exposure’ op 1.600 vierkante meter.
Timesharing. Wilt u bijvoorbeeld maar een jaar zo nu en dan ‘varen’, dan kunt u kiezen voor ‘time-sharing’. U heeft dan geen eigen ballon, maar u ‘huurt’ er een. U kunt dan een reusachtig spandoek laten maken dat met klittenband op de ballon bevestigd wordt. Zo’n spandoek kost u vanaf circa € 3.500,-. De ballon vaart dus het hele jaar met uw reclame! De exploitatiekosten bedragen ongeveer € 11.000,- per jaar en per vaart betaalt u dan nog ongeveer € 800,- extra.
Of ‘n vlaggendoek. Wilt u alleen éénmalig uw relaties uitnodigen voor een ballonvaart, dan volstaat een vlaggendoek met uw naam of logo van circa € 400,-, die op de mand onder de ballon wordt bevestigd. Dit is vooral goed zichtbaar bij het opstijgen en bij de landing en doet het later leuk op de foto’s van uw relaties. Een vaart met zes personen kost u circa € 900,- tot € 1.200,-. U kunt dus vanaf € 1.200,- een éénmalige ballonvaart maken met 6 personen, inclusief een vlaggendoek.
U kunt voor meer informatie en exacte prijzen terecht bij diverse professionele ballonvaarders zoals:
Zoek naar meer aanbieders op internet.
☞ U doet er goed aan bij diverse leveranciers te informeren naar de mogelijkheden en prijzen, want deze variëren nogal.
☞ Bereken altijd de kosten die u per contact maakt en vergelijk dat met andere manieren van reclame maken. Informeer eventueel bij de organisator van het evenement wat het te verwachten bezoekersaantal is en/of wat het aantal bezoekers vorig jaar was.
☞ Een luchtballon oplaten tijdens uw open dag of de opening van uw bedrijf is wel heel spectaculair. Neem dan meteen wat klanten (of de winnaars van de prijsvraag …) mee de lucht in. Maar let op: het is niet toegestaan om zomaar overal met een luchtballon op te stijgen. Informeer dus vooraf bij uw gemeente. Eventueel kunt u met ‘een verklaring van geen bezwaar’ de ballon vanaf uw eigen terrein laten vertrekken.
Doordat luchtballonnen veel positieve aandacht trekken bij een groot publiek, zijn het uitstekende reclamedragers. U kunt tevens relaties (klanten, prospects, enz.) uitnodigen voor een ballonvaart.
© Indicator