Nodig uw klanten uit

Waar mensen werken, gebeurt iets. Daarin ligt de potentie om uw klanten letterlijk naar u toe te trekken. Een wijnhuis heeft het uiteraard makkelijk. Klanten kunnen wijn proeven, de druiven worden verbouwd op zonnige wijngaarden en worden verwerkt in vaak tot de verbeelding sprekende bodega’s. Er is dus veel te vertellen en te ervaren. Maar met enige fantasie kan ieder bedrijf een ervaring bieden.

Wat kunt u doen

TNT Post gaf ooit bijvoorbeeld rondleidingen waarin uitleg wordt gegeven over hoe post wordt gesorteerd en verwerkt. Yakult geeft rondleidingen in de fabriek en geeft presentaties over de “goede bacteriën” die ons lichaam nodig heeft. Deze activiteiten hebben slechts één doel: reclame en klantenbinding. Er zijn vele mogelijkheden om uw bedrijf uit de anonimiteit te halen en zo meer loyale klanten aan u te binden.

Enkele ‘ervaringen’ die u kunt bieden:

  • een cursus (bloemschikken voor de lokale bloemist, worst maken voor de lokale slager, gordijnen maken voor de lokale stoffenwinkel of briefings schrijven voor reclamebureaus);
  • een expositie van een lokale kunstenaar bij u op kantoor;
  • een rondleiding door uw bedrijf;
  • een lunch of ontmoeting met de directie;
  • een wedstrijd (kook beter dan onze chef-kok, plak sneller een band dan onze beste fietsenmaker, etc);
  • een workshop
  • een presentatie over een voor uw klanten nuttig onderwerp (“Behaal belastingvoordeel” voor tussenpersonen of “De laatste verkeersregels” voor een autodealer).

Als ze maar langskomen

Lukt dit om wat voor reden allemaal niet, dan kunt u altijd terugvallen op … een wijnproeverij! Organiseer er een op kantoor en nodig klanten uit. Het gaat erom dat zij bij u langskomen en u en uw bedrijf leren kennen. Zo ontstaat een persoonlijke relatie, waarmee u uw voordeel doet.

Nog meer ideeën?

Lees ook de navolgende artikelen over reclame maken door een event te organiseren: