Luchtsleepreclame
Reclame achter vliegtuigjes heeft, met name in de zomermaanden, een sterk effect op plekken waar veel mensen bijeen zijn, zoals bij evenementen in de buitenlucht of op het strand. Mensen die bijvoorbeeld ontspannen op het strand liggen, nemen de tijd om ernaar te kijken.
Uw boodschap dringt dus goed door. Vanuit de lucht is het relatief makkelijk de aandacht van het publiek te trekken. Bovendien is het door de hoogte mogelijk een groot aantal mensen in één keer te bereiken.
Nog niet zo lang geleden is beslist dat luchtreclame vanaf bepaalde hoogten is toegestaan. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen evenementen buiten en binnen de bebouwde kom en zijn er geen speciale vergunningen noodzakelijk.
In Nederland zijn er enkele aanbieders van luchtsleepreclame door middel van een sleepvliegtuig. De aanbieder met de grootste sleepdoeken van Nederland is ATAS Luchtvaartbedrijf. Naast standaardletterteksten in 30 zwarte of rode letters bieden zij ook zeer grote kleurensleepdoeken van 150 m2 (zogenaamde ‘full colour sky billboards’). U kunt kiezen voor strand-, steden- of pretparkroutes, maar ook voor landelijke buitenevenementen. U kunt een sleep bijvoorbeeld gebruiken voor het aankondigen van uw bedrijfsopening, uw open dag of een speciale productshow. Een andere aanbieder is Special Air Services. Meestal kunt u kiezen uit een standaardsleep of een eigen sleep.
Impact. Reclame op een sleep achter een vliegtuig valt bij mooi weer erg op.
Bereik. In de zomer aan de kust of bijvoorbeeld op festivals en buitenconcerten kan het bereik zeer hoog zijn. Zónder evenement of drukbezochte stranddag is het bereik lager.
Segmentatie. U kunt regionaal campagne voeren en dus geografisch segmenteren.
Actiematig. Dit medium is ideaal voor het aankondigen van een open dag, een evenement of een actie.
Naamsbekendheid. Reclame op sleepvliegtuigen is ook ideaal om uw naamsbekendheid te verhogen.
Inhoud. U heeft op een sleep slechts ruimte voor een korte boodschap en u kunt dus niet veel over de inhoud van uw product of dienst vermelden.
Weersomstandigheden. De inzet van sleepvliegtuigen is erg afhankelijk van het weer.
Bereik. Uw bereik kan ineens erg tegenvallen als er weinig bezoekers op het betreffende buitenevenement of op het strand zijn. (Denk bijvoorbeeld aan een plotselinge regenbui.)
Leveranciers. Er zijn in Nederland weinig leveranciers op dit gebied, waardoor er weinig onderling vergelijk mogelijk is.
Waste. Dit medium loopt het risico dat u met hagel aan het schieten bent. U bereikt hiermee namelijk ook een grote groep mensen die niet tot uw doelgroep behoort.
Inzetbaarheid. Op zondagen is luchtreclame verboden boven Nederland. In België kan dit wel op zondag.
Er zijn geen concrete bereikgegevens van dit medium, maar op basis van inschatting kunt u op zomerse topdagen aan de kust in vier uur zo’n half miljoen mensen bereiken. Ook bij festivals, concerten en andere buitenevenementen is het geschatte bereik zeer groot.
Een uur luchtreclame kost u gemiddeld circa € 400,-. Voor meerdere uren gelden relatief lagere bedragen. Hierdoor komt vier uur vliegen op ongeveer € 1.200,-. De kosten hangen uiteraard sterk af van de leverancier die u kiest, de locatie waarop u laat vliegen, het aantal vlieguren en het aantal vliegtuigen. U kunt kiezen voor een standaardsleep waarop u teksten van maximaal 30 letters kunt plaatsen. Daarnaast kunt u zelf uw eigen sleep laten vervaardigen, maar qua kosten moet u dan op circa € 3.000,- extra rekenen. Kortom: als u kiest voor een standaardsleep kunt u met zo’n € 1.200,- al heel wat doen.
Voorbeeld. Voor 3 zaterdagen van 4 uur vliegen over de Nederlandse kust met een sleep (16 m2) voorzien van uw logo en boodschap (maximaal 30 letters) betaalt u ongeveer € 4.100,- (tarief 2008). Hierbij gebruikt u dan wel een standaardsleep.
Neem voor meer informatie en exacte prijzen contact op met:
Bij sommige leveranciers kunt u ook kiezen voor zeppelinreclame, anderen bieden u zelfs de mogelijkheid kleine parachutes met een premium te droppen.
☞ Definieer zo nauwkeurig mogelijk welke doelgroep u wilt bereiken. Als u uw doelgroep duidelijk heeft afgebakend, is het ook makkelijker te bepalen waar u deze groep wilt bereiken, bijvoorbeeld op het strand, op popconcerten of in de stad.
☞ U doet er goed aan bij diverse leveranciers te informeren naar mogelijkheden en prijzen, want deze lopen nogal uiteen.
☞ Ga goed na wat u precies wilt bereiken met luchtreclame. Alleen naamsbekendheid of wilt u ook een korte boodschap overbrengen? De hoeveelheid tekst is namelijk beperkt.
☞ Bereken altijd de kosten die u per contact maakt en vergelijk die met andere manieren van reclame maken.
☞ Gebruik luchtreclame ook als ondersteuning van uw eventuele sponsoring van concert, braderie of een ander evenement.
Reclame op een sleep achter een vliegtuig is in de zomermaanden erg effectief (voor een lage prijs) op plaatsen waar veel mensen buiten bijeen zijn.
© Indicator