Serta produceert al sinds 1931 matrassen en boxsprings. Tot hun klanten rekenen zij o.a. Hilton, Sheraton, Mariott, enz. En trots vermelden ze dat ook op hun bestelbussen; want dat wekt vertrouwen. Maar mag dat zomaar?
Als u iets wilt verkopen, dan is de grootste drempel een gebrek aan vertrouwen. Men vraagt zich onmiddellijk af: klopt het wat ze zeggen en koop ik geen kat in de zak? Werft u veel klanten via uw website? Dan vragen klanten zich af: waar zit dit bedrijf en met wie doe ik eigenlijk zaken?
Dr. Ralph Wilson is een autoriteit op het gebied van webmarketing. Volgens hem moet u minimaal uw naam, adres en telefoonnummer vermelden. Er geldt sowieso informatieplicht. Het vermelden van referenties, klantnamen is een ‘andere vertrouwensbouwer’. Maar mag u zo maar overal klantnamen publiceren? In uw advertenties, brochures, op uw website, enz.?
In principe mag u gerust vertellen wie uw klanten zijn. In een persoonlijk gesprek, op uw website of op uw bestelbus. Het wordt echter anders als u de betreffende klant schade berokkend of kunt berokkenen. Dus wanneer mag het niet?
Bent u met de klant geheimhouding overeengekomen? Logisch, dan moet u de zaken die u samendoet geheim houden. Dat geldt ook als u ook maar zou kunnen vermoeden dat de klant negatieve gevolgen kan ondervinden van uw actie.
U heeft niets aan een ontevreden klant. Dus waarom risico lopen en ongevraagd de klant in een klantlijst noemen? Een korte checklist:
□ Vraag een klant altijd toestemming voor naamsvermelding in een klantenlijst.
□ Vertel waar de naam/lijst gepubliceerd wordt; website, folder, bestelbus, enz.
□ Vermeld de klantenlijst altijd zodanig dat u hem snel kunt aanpassen. Vermelding op de bestelbus is niet een-twee-drie te verwijderen.
□ Heeft u ooit één keer een hoofdkussen aan Hilton geleverd, dan mag u niet zo maar doen alsof u ook alle matrassen aam Hilton levert.
□ Overweeg om in plaats van een naam een testimonial te vermelden. Op een website of folder is dat makkelijk te doen.
□ Voor een testimonial of logo te plaatsen moet u sowieso toestemming vragen.
Een testimonial is een citaat van een tevreden klant. U kunt niet zomaar zelf iets verzinnen. Dat mag ook niet. U moet dus altijd de klant om een citaat vragen; maar u mag hem daarbij wel (een beetje ‘op gang’) helpen. Drie tips:
1. Laat een type klant aan het woord waar veel potentiële klanten zich in kunnen herkennen. Zorg ervoor dat de taal “menselijk” is.
2. Vermeld de persoonsnaam en woonplaats van de klant. Dat komt nóg geloofwaardiger over. Plaats, indien mogelijk, een foto van de klant en zijn bedrijf.
3. Als de klant ervoor heeft toegestemd, vermeld dan óók zijn telefoonnummer.
Een klantnaam, handelsnaam, is al snel ook een merknaam. Denk aan Hilton, Sheraton, Mariott, enz., maar ook aan Stukadoorsbedrijf de Troffel en nagelstudio Natasha.
Mag u vermelden dat u zaken doet met Hilton? Ja, dat mag, maar u mag meestal niet zomaar het logo van Hilton Hotels & Resorts gebruiken. Vraag daarvoor toestemming, want vaak zijn er aan gebruik regels gekoppeld, zoals juiste kleurgebruik enz. Vooral grotere bedrijven hechten daar vaak heel veel waarde aan.
U mag in principe iedereen rustig vertellen wie uw klanten zijn, behalve als u anders bent overeengekomen of als u de klant ermee schade kunt toebrengen. Vraag sowieso toestemming, dan blijven uw klanten ook tevreden klanten en overweeg een testimonial: dat werkt nóg beter.
Afbeelding van Hans Braxmeier via Pixabay