Een nieuwe klant winnen kost meestal tijd en geld. Daarom moet u uw bestaande klanten niet vergeten. U kunt voor en met hen reclame maken. Dat levert vaak het nodige op. Of uw klanten nu eenmalig iets bij u kopen of regelmatig bestellen, er bestaan altijd omzetkansen die u moet proberen te benutten. We hebben voor u zes ideeen op rijtje gezet.
Idee 1. Organiseer een member-get-memberactie
Idee 2. Organiseer een klantenavond
Idee 3. Bied een klantenkaart
Idee 4. Bedenk een award
Idee 5. Stuur eens een cadeautje
Idee 6. Gebruik diploma’s en certificaten
Idee 7. Geef geld terug voor nieuwe klant
Een algemeen bekende marketingregel is dat het eenvoudiger is meer te verkopen aan bestaande klanten dan om nieuwe klanten te werven. Maar er is ook een tussenweg: laat uw bestaande klanten nieuwe klanten aanbrengen? Uw huidige klanten zijn uw beste ambassadeurs, omdat zij weten wat u biedt en hoe u werkt. U kunt zelf wel zeggen hoe goed u bent, maar het is geloofwaardiger als een klant dat zegt. Uiteraard helpt het als u uw bestaande klanten hiervoor beloont. Precies wat u doet met een ‘member-get-memberactie’.
U kunt zelf bepalen hoe u uw actie inricht. Dat kan heel ingewikkeld met puntensystemen en online aanmeldingsprocedures, maar het kan ook heel eenvoudig. De basis: u moet de gegevens krijgen van de bestaande klant én van de nieuwe klant. En u moet bedenken welke beloning u biedt. Handig om in uw achterhoofd te houden: u vergroot uw kansen als u zowel de nieuwe als de bestaande klant beloont.
U kunt klanten een cadeautje bieden, maar als u het echt eenvoudig wilt houden, geeft u korting. Daar hoeft u immers niets voor in te kopen of voor bij te houden. Maak een kaart of brief waarop u uw actie uitlegt en geef deze aan uw bestaande klanten. Dat kan via een mailing, maar bijvoorbeeld ook na aankoop bij u in de zaak. De actietekst kan heel kort zijn: “Kent u mensen die ook houden van topkwaliteit vlees (of welk ander product of dienst dan ook), geef ze deze kaart. Vul uw gegevens in én de gegevens van de nieuwe klant en neem de kaart de volgende keer mee als u bij ons koopt. U krijgt dan 5% korting en de nieuwe klant ook!”
Mensen voelen zich graag belangrijk. Uw klanten ook! Door ze te laten voelen dat u hen belangrijk vindt, kweekt u sympathie en loyaliteit. Prettig, want zo ontstaat een vaste klantenbasis. Een manier om uw klanten definitief voor u te winnen, is het organiseren van een klantenavond. Dat kan op allerlei manieren.
De basis is dat u de klantenavond alléén aan uw vaste klanten aanbiedt. Het is dus exclusief en dat spreekt aan. “Ik krijg iets dat anderen niet krijgen.” Hoe u de avond invult, is volledig aan u. Een speciale uitverkoopavond voordat de officiële uitverkoop start? Of misschien een uitnodiging om als eerste een nieuw product of een nieuwe collectie te tonen? Als autodealer kunt u klanten een proefrit in een nieuw model bieden dat nog niet op de markt is.
Tip. Een speciale voor-uitverkoop is ideaal voor de meeste winkeliers. Maar als fabrikant of dienstverlener kunt u het ook breder trekken: een speciale borrel, een avond karten, een golfclinic of een presentatie van een expert over een aansprekend onderwerp bijvoorbeeld. En als groothandel kunt u wellicht voor uw beste klanten een speciale voor-uitverkoop houden. Of zelf een beurs organiseren die wordt bemand door úw toeleveranciers. Die betalen er misschien zelfs wel aan mee.
Wat u ook organiseert, u kunt er meteen ex-klanten voor uitnodigen. “Jammer dat we u zo lang niet hebben gezien, we hopen dat u snel weer eens komt. Daarom hebben we een speciale verrassing.” En als uw klantenavond enigszins opvallend is, kunt u er ook een persbericht over uit laten gaan. Niet-klanten lezen dan wellicht over uw actie in de krant en willen natuurlijk ook een ‘exclusieve uitnodiging’ waardoor ze wellicht snel klant bij u worden.
Bijna ieder groot bedrijf heeft een klantenkaart, van de Bijenkorf tot Parfumerie Douglas en Albert Heijn. Wat zij kunnen, kunt u ook! Een klantenkaart is ideaal om klanten aan u te binden en biedt zeker voordeel als er ondernemers in uw buurt zijn die hetzelfde product bieden als u. Het flesje parfum is immers bij iedere winkel hetzelfde. Men kiest voor u als u een klantenkaart met voordeel biedt.
Hoe werkt het? De eenvoudigste manier is het bieden van een stempelkaart. Bij iedere aankoop boven een bepaald bedrag, of bijvoorbeeld voor iedere 10 euro, krijgt men een stempel. Is de kaart vol, dan krijgt men korting of een gratis product. Maar er zijn ook varianten denkbaar. Zo kunt u een kaart bieden die men voor een bepaald bedrag koopt, waarna men op iedere aankoop bijvoorbeeld 5% korting krijgt. Dit vraagt wel een geautomatiseerd systeem en is door de hogere kosten dus niet voor ieder bedrijf geschikt. Bijkomend voordeel van een geautomatiseerd systeem is echter wel dat u het koopgedrag van uw klanten direct kunt volgen. Omdat u bovendien de adresgegevens van uw klant heeft (die heeft men bij de aanschaf van de kaart moeten opgeven), kunt u zeer gerichte mailings met persoonlijke aanbiedingen versturen. Iets dat Albert Heijn bijvoorbeeld doet via de bonuskaart.
Speel met aanbiedingen. Als u een klantenkaart biedt, kunt u ‘speciale aanbiedingen’ doen. Heeft u een kapsalon en heeft u te veel gel van een bepaald merk ingekocht? Bied dan een extra stempel bij aanschaf of bied extra korting ‘alleen geldig voor mensen met een klantenkaart’. En merkt u dat uw kapsalon op bepaalde middagen leeg blijft? Bied mensen met een klantenkaart dan speciale ‘dinsdagmiddagkorting’. Met enige creativiteit bindt u uw klanten aan u én behaalt u direct commercieel voordeel!
Iets winnen omdat je iets goed doet …iedereen vindt het een eer. Bovendien wordt een prijsuitreiking lang onthouden en vaak gedeeld met anderen, bijvoorbeeld tijdens gesprekken. Dat ruikt naar reclamemogelijkheden! Een award, prijs of verkiezing is snel georganiseerd en kan u veel (gratis) reclame opleveren.
Een verffabrikant reikt ieder jaar een award uit aan het meest ‘kleurrijke’ bedrijf. Een bedrijf dus dat opvalt door kleurgebruik in bijvoorbeeld producten, kunst, wetenschap of media. Uncle Ben’s reikte ieder jaar tijdens een horecabeurs de ‘Uncle Ben’s Ring’ uit aan mensen die een opvallende bijdrage aan de horecabranche hadden geleverd. Natuurlijk worden bij dergelijke uitreikingen medewerkers, maar ook journalisten uitgenodigd.
Fotografen zorgen voor extra cachet en als er mooie foto’s gemaakt zijn, worden deze bij een persbericht gevoegd voor journalisten die niet aanwezig konden zijn. Het resultaat is dat de mensen die aanwezig waren een evenement hebben meegemaakt dat lang blijft hangen. En vaak verschijnen er vanzelf artikelen in (vak)bladen, waardoor er gratis reclame wordt gemaakt voor het bedrijf dat de award uitreikt.
Ieder bedrijf kan een prijs uitreiken. Of liever: een ‘Award’ dat klinkt nóg belangrijker. Een afvalverwerker geeft een ‘Milieu Award’. Een wervings- & selectiebureau kiest de ‘Personeelsmanager van het Jaar’. En de lokale poelier op de hoek verkiest de ‘Wild en Gevogelte Topchef 2017’. Zo’n verkiezing kunt u zo groot of klein maken als u zelf wilt. U kunt bijvoorbeeld een enquête houden op basis waarvan u besluit wie wint. Of nodig een ‘deskundige jury’ uit, als u iets meer budget heeft; misschien zelfs wel met een bekende Nederlander.
☞ Zorg ervoor dat u er een terugkerend evenement van maakt en kies eenvaste dag in het jaar om de award uit te reiken. Dat geeft uw award meer ‘body’.
☞ Nodig zo veel mogelijk mensen uit voor de uitreiking en vergeet daarbij vooral de pers niet!
☞ Maak uw award tastbaar met een trofee of certificaat. Idee: kies voor een wisselbeker, dan hoeft u maar één keer geld uit te geven aan een trofee en kan deze wellicht iets duurder en mooier of opvallender worden. Daarmee vergroot u de kans dat de trofee een opvallende plek krijgt (extra reclame voor u).
☞ U kunt niet alleen uw klanten met een award vereren, maar ook andere relaties. Een leverancier bijvoorbeeld? Of uw medewerkers? Koeriersbedrijf FedEx organiseert bijvoorbeeld de ‘Koerier van het Jaar’-verkiezing. Geef leveranciers of medewerkers als extra bonus bijvoorbeeld een jaar lang een eigen parkeerplek voor de deur, daarmee voelen ze zich extra vereerd en het kost u niets.
☞ Als u een award aan een manager van een bedrijf uitreikt, denk dan ook aan de medewerkers op zijn of haar afdeling door ze een kleinigheidje te bieden. Geef de afdeling bijvoorbeeld een feestelijke taart. Zo heeft uw actie meer impact en voelt iedereen zich vereerd.
Er zijn tegenwoordig vele websites die het makkelijk maken om een attentie te sturen. Handig als u een fout heeft gemaakt en uw excuses wilt onderstrepen met een cadeautje. Maar u kunt een attentie ook inzetten voor speciale klanten die u graag behoudt. Een cadeautje als reclamemiddel dus. Het kost iets meer, maar het kan de investering zeker waard zijn.
kunt een attentie sturen op een verjaardag, met Pasen, Valentijnsdag, Kerstmis of op zomaar een moment. Er is van alles mogelijk. U kunt uw lokale bakker bijvoorbeeld vragen een taart op te maken en af te leveren. Maar tegenwoordig regelt u dit met hetzelfde gemak via internet. Het hoeft niet meer te kosten dan ongeveer € 20,- inclusief bezorging. Dat kan bijvoorbeeld via:
Deze bedrijven bezorgen in heel Nederland en u kunt naar wens een logo, tekst of afbeelding op de taart laten zetten. Of kies voor een ander product dat u via internet kunt bestellen en laten afleveren. Enkele voorbeelden zijn:
Goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen, het CE-keurmerk, de Erkende lnstallateur … Allemaal keur-, garantie- of waarborgmerken om kwaliteit aan te tonen, waardoor klanten het idee krijgen “het zal dus wel goed zijn”. Het aanbieden en gebruiken van diploma’s en certificaten is zeker goed voor u!
Gouda’s Glorie is een van de leveranciers die meewerkt aan de certificaten voor Verantwoord Frituren. De certificaten worden uitgereikt aan horecabedrijven die frituren in frituurvet dat voldoet aan een bepaalde norm. Het certificaat is mooi uitgeprint op A3-formaat. Alsof met een kroontjespen is geschreven, zijn de naam (toegekend aan), de datum en de plaats toegevoegd. Er staat een officiële handtekening onder en er is ruimte voor diverse stickers met jaartallen. Het certificaat wordt goed zichtbaar opgehangen in cafetaria’s en restaurants, waarmee klanten van die horecabedrijven wordt duidelijk gemaakt dat het bedrijf werkt met een zo gezond mogelijke wijze van frituren.
U kunt net als Gouda’s Glorie uw klanten een certificaat of diploma uitreiken. Als u lasapparatuur levert, kunt u een certificaat maken als: “Lasbedrijf Petersen is gecertificeerd Merk-lasser”. En het personeel van uw klanten dat bij u een opleiding volgt of een demonstratie bijwoont, krijgt een bewijs van deelname. Als het er maar officieel uitziet. Ook diploma’s roepen een gevoel van vertrouwen op.
En dat geldt niet alleen in winkels, maar ook in showrooms, werkplaatsen, vergaderlokalen en recepties. Ook een diploma krijg je immers niet zomaar, dat zal dus wel goed zitten. Vertel uw klanten wat ze met het diploma of certificaat kunnen doen. Men kan er namelijk bij hún klanten vertrouwen mee winnen, maar dan moeten ze het certificaat of diploma natuurlijk wel ophangen, op de website zetten en in de folders en op het briefpapier vermelden. Dat is dan weer mooi wat extra reclame voor u.
Stel, u heeft een installatiebedrijf. U gaat langs bij uw klant om iets te repareren en laat niet alleen een rekening achter, maar ook de mededeling “als u binnen drie maanden een nieuwe klant aanbrengt, hoeft u deze rekening niet te betalen”. Het werkt! Als één op de vier klanten een nieuwe klant aanbrengt, heeft u uw klantenbestand binnen vier jaar verdubbeld, zonder daar zelf iets voor te hoeven doen. U moet alleen rekeningen crediteren, maar in de toekomst worden de gecrediteerde bedragen uiteraard veruit gecompenseerd.
In principe is deze manier van werken voor ieder bedrijf geschikt. Let echter wel op wat u weggeeft. Als u een week werk heeft verricht, krijgt u het waarschijnlijk nooit rendabel om dit weg te geven om een nieuwe klant te winnen. Bovendien krijgt u te maken met extra administratie omdat u rekeningen moet crediteren. Het voordeel is echter dat u de spelregels zelf verzint. Biedt u diensten aan, dan kunt u een maximaal aantal uur crediteren. Biedt u producten aan, dan hoeft u niet het volledige aankoopbedrag terug te geven, 25% of 50% kan ook al voldoende zijn. Wat u kunt aanbieden, is volledig afhankelijk van uw winstmarge, de investering die u wilt doen om nieuwe klanten te werven en uw inschatting van wat nieuwe klanten u opleveren.
Helderheid en duidelijkheid, daar draait het om bij acties als deze. Maak het dus niet te ingewikkeld, voor uzelf of voor uw klant. Maar u kunt uw klant wel iets meer ‘pushen’ om snel voor u aan het werk te gaan. U kunt bijvoorbeeld aanbieden binnen een maand 100% te crediteren, binnen twee maanden 50% en binnen drie maanden 25%.