Voor een nieuw bedrijf, product of dienst heeft u een nieuw logo nodig. U vraagt een specialist om zo’n logo te ontwerpen. Wat komt daar dan bij kijken? Wat moet u van tevoren heel goed afspreken?
Een goed logo moet passen bij uw bedrijf, uw product en bij dátgene dat ú wilt uitstralen. Een goed logo heeft ook niet teveel toeters en bellen, want een eenvoudig logo is makkelijker te herkennen, te begrijpen én te onthouden. Een logo moet tegenwoordig breed toepasbaar zijn, van website tot billboard. Als de ontwerper u een logo voorstelt, moet u dat logo snel en zónder uitleg kunnen snappen.
De ontwerper is de eigenaar van het ontwerp. Oók als u daar gewoon voor betaald heeft. Hij heeft het zogenaamde auteursrecht. U mag daarom het logo alleen gebruiken, waarvoor u het gevraagd heeft en u mag het logo niet veranderen. Gelukkig streven de meeste ontwerpers een werkbare situatie met de opdrachtgever na. Wilt u zekerheid? Probeer dan het auteursrecht aan u te laten overdragen. U mag dan het logo voor alles gebruiken zónder elke keer om toestemming te moeten vragen. Als u voor uw kerstkaart, kerstballen aan het logo wilt toevoegen, dan kan dat. Maar … veel ontwerpers willen het auteursrecht niet overdragen. En dan is het heel belangrijk dat u van tevoren bepaalde dingen goed afspreekt.
Aantal ontwerpen. Spreek af hoeveel ontwerpen u krijgt en hoe vaak u een ontwerp dus mag afkeuren. Soms krijgt u één ontwerp en is het aantal aanpassingen beperkt tot twee of drie.
Waarvoor te gebruiken. Vraag de ontwerper waarvoor u het logo mag gebruiken en waar dat dit staat omschreven. Denk aan o.a. drukwerk, onlinetoepassingen, binnen-/buitenland, enz.
Aanpassingen. Spreek af dat u aanpassingen mag aanbrengen, bijv. de kerstballen toevoegen voor uw kerstkaart. Of dat u het logo voor het nieuwe aanstaande product mag aanpassen.
Vervelend… u krijgt een logo toegestuurd en na enkele dagen mist u het logo voor uw Facebookpagina. U vraagt en krijgt een nieuw bestand én een rekening. Leg voordat u de opdracht verstrekt goed vast wat u precies gaat krijgen.
Mapje met alle bestanden. Denk aan kleine, grote logo’s en aan diverse bestandssoorten zoals .jpg en het transparante.png.
Sociale media logo’s. Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest en TikTok hanteren voor uw bedrijfspagina’s allemaal hun eigen afmetingen voor profielfoto’s, logo’s, achtergrondafbeeldingen e.d.
Kleurcodes. Eenzelfde kleur lijkt anders op een beeldscherm dan op drukwerk. Daarom worden daar kleurcodes voor gebruikt die bijv. uw drukker moet weten. Vraag de ontwerper naar die codes. Voor drukwerk ‘PMS-kleuren’ en voor het beelscherm RGB- en Hex-kleuren.
Lettertypes. De lettertypes die gebruikt zijn in uw logo, wilt u wellicht ook elders toepassen. Vraag dus naar de gebruikte lettertypes (fonts).
Puma – beschrijvend beeldmerk, de kijker ziet meteen wat het is.
Nike – een abstract beeldmerk dat geen betekenis heeft, maar heel bekend is geworden en zelfs een naam heeft gekregen: de Swoosh.
Fjällräven – een suggestief beeldmerk. Het is abstract en beschrijvend van vorm, maar minder snel en makkelijk te begrijpen. De vos van Fjällräven is duidelijk te herkennen, maar wat heeft het met het merk te maken?
Logo’s met een verborgen boodschap
Een goed logo is makkelijk te begrijpen, te herkennen en te onthouden. Kom met de ontwerper overeen waar u het logo voor mag gebruiken, of u het aan mag passen én wat u precies gaat krijgen (bestandstypen, social media logo’s, kleurcodes en lettertypes).
Afbeelding van Alexander Dünnes via Pixabay