Je wilt een offerte nabellen of gewoon even een belletje met een (potentiële) klant doen. Je zit al een paar uur achter je bureau. Hoe zorg je er nu voor dat je duidelijk, fris, alert en enthousiast overkomt?
Het overkomt de beste. Zeker als je veel thuis en achter een bureau werkt. Je hebt er al paar uurtjes op zitten. En je hangt als het ware achter je bureau. Opgepast dan. Want een slechte houding is niet alleen slecht voor je gezondheid, je komt er aan de telefoon ook onduidelijk door over.
Door rechtop te zitten, klinkt je stem hoger en daardoor duidelijker. Spreek zoveel mogelijk met een gewoon volume en snelheid. Extra hard praten maakt je stem onduidelijker. Langzaam praten voorkomt dat je gehaast overkomt en dat je dingen moeten herhalen omdat het te snel ging.
Het klinkt misschien wat ‘soft’ maar glimlachen aan de telefoon helpt echt. Probeer het maar eens uit. Je klinkt sympathieker en aangenamer.
Door te gaan staan en rond te lopen, kom je actief en opgewekt over. Bovendien ben je alerter en reageer je beter op tegenargumenten en vragen van de klant. Bel je regelmatig, gebruik dan een headset. Je kunt dan ook gebaren en dat versterkt je communicatie. Is het warm, laat op de dag en ben je moe?
Pep jezelf dan eerst op voordat je belt; je adrenalineniveau moet omhoog. Wordt het gesprek daarentegen plotseling lastig en gaat het erom spannen? Ga dan juist zitten. Daar word je rustiger van en je komt geremder over.
Volg je offertes op via online video calls? Lees dan deze tips.
Tsja… Het allerbelangrijkste is uiteraard dat je een offerte maakt die ingaat op de behoefte van de klant. Die een oplossing biedt. En als je die nabelt is ‘wat’ je zegt het belangrijkst. Maar ‘hoe’ je het zegt kan ‘wat’ je zegt sterk negatief én positief beïnvloeden. Dus… doe je het of doe het niet? Een professional laat zo min mogelijk aan het toeval over, toch?
Afbeelding van Anastasia Gepp via Pixabay