De meeste offertes worden nog steeds in Word gemaakt. Een offertetemplate biedt dan uitkomst. Wat zijn de valkuilen en ken je deze handige functies in Word al?
Word van Microsoft is een veel gebruikte tekstverwerker. Net als Google Documents voor particulieren (gratis) en Google Documents voor ondernemers. Ben je ondernemer dan kun/moet je de hele Google Suite gebruiken (inclusief Documents) vanaf € 4,68 per gebruiker per maand. In dit artikel gaan we ervan uit dat je Word gebruikt; Google Documents-gebruikers moeten even checken waar de genoemde functies precies te vinden zijn. Er bestaan uiteraard ook nog alternatieven. Zo is het mogelijk om in Excel of een ander spreadsheet offertes te maken en er bestaat speciale offertesoftware .
Een offerte-template of een offertesjabloon is een standaard lay-out voor je offertes. De opmaak e.d. liggen vast en je hoeft alleen nog maar na te denken over de inhoud van je offerte. Bovendien werk je zo eenduidig en zien al je ‘officiële’ offertes er voor alle klanten hetzelfde uit.
Een standaard offerte maken en opslaan. Je kunt een standaard lay-out voor al je offertes te maken. Dat kun je doen door een algemene, universele offerte te maken en deze op te slaan. Telkens open je deze offerte en past hem voor de nieuwe potentiële klant aan. Een offerte-template maken. Je kunt ook je universele offerte ook zónder tekst als sjabloon opslaan. De hele opmaak wordt dan bewaard. Dat opslaan doe je via Bestand – Opslaan als – Bestandsnaam invullen (offertetemplate) – Bestandstype kiezen (.dotx). Dit sjabloon kun je dan gebruiken als je een nieuwe offerte maakt: Bestand – Nieuw – Privé. Daar zie je dan jouw Offertetemplate.dotx tussen staan.
Een voorbeeld van een offertetemplate zien? Vraag het hier aan.
Voor een goede offerte-template (of offertesjabloon dus..) hou je rekening met de volgende punten: • De uitstraling van je bedrijf (kleuren, logo, e.d.). • Een lettertype dat bij jouw bedrijf past. • Een goede opbouw en offertestructuur. • Een goede opmaak.
Het werken met ‘vaste’ tekstblokken heeft zo zijn voor- en ook zeker zijn nadelen. Je kunt op internet allerlei standaard offertes en standaard offerte-templates downloaden. Wij zijn hier geen voorstander van. Maak een template dat bij jou past! Vaste tekstblokken kennen één groot gevaar. Door de snelheid van werken laat je voor de betreffende prospect stukken tekst staan die niet voor hem of haar geschreven zijn. Wil je echt tijd besparen? Dan zijn er vast blokken standaard tekst die je meerdere maken kunt gebruiken. Denk aan bijvoorbeeld productomschrijvingen. Maar het allerbelangrijkste, jouw aanbod voor deze specifieke klant, schrijf je het beste steeds weer opnieuw.
Voorkom onduidelijkheden en gedoe en sla je offerte op als pdf-bestand (Bestand - Opslaan als - .pdf). Je kunt dan bovendien je klant op speciale, extra belangrijke passages wijzen door een opvallende Opmerking toe te voegen.
Werken met een standaard lay-out voor al je offertes heeft veel voordelen. Maak zo’n lay-out en sla dit in Word op als sjabloon (.dotx).
Afbeelding van KoalaParkLaundromat via Pixabay