In december 2016 werden een aantal speelgoedketens door de ACM op de vingers getikt, omdat de voorgespiegelde kortingen geen echte kortingen bleken. Waar moeten uw prijzen en kortingen eigenlijk aan voldoen?
Enkele grote speelgoedketens prezen producten aan met een mooie korting, terwijl het product in het voorgaande jaar niet voor de gepresenteerde ‘normale’ prijs te koop was. De consumenten werd dus tot kopen verleid met een korting die geen echte korting was. Daardoor werd volgens De Autoriteit Consument & Markt (ACM) de consument misleid. Prijzen moeten eerlijk en duidelijk zijn. Kortingen moeten ook een echt prijsvoordeel inhouden. Hoe zit dat?
Een duidelijke prijs. De prijs is één van de criteria, zo niet het belangrijkste criteria, voor de aanschaf van een product. Daarom moet een prijs duidelijk zijn. Maar wat is dat nu? Een prijs is duidelijk als in één oogopslag zichtbaar is wat de (uiteindelijke) prijs is.
Een eerlijke korting. Daarnaast is voor een duidelijke prijs eerlijkheid van belang. Een korting is eerlijk als deze daadwerkelijk prijsvoordeel inhoudt. Beide criteria gelden voor adviesprijzen, reguliere verkoopprijzen én voor kortingen.
Adviesprijzen. Als de ‘normale’ prijs een adviesprijs van de leverancier/fabrikant is, moet u dit duidelijk vermelden.
Van/voor reclame. Geeft u korting middels ‘van/voor’-reclame, dan moet het product ook kortgeleden te koop zijn geweest voor de ‘van’-prijs. Met ‘kortgeleden’ wordt de drie maanden voorafgaand aan de aanbieding bedoeld. Is de ‘van’-prijs de adviesprijs, dan moet u dit ook vermelden. Hiermee wordt door de wetgever beoogd dat een aanbieding ook echt een aanbieding is.
Geeft u een product gratis (1+1, 2+1, 3+1 gratis, enz.) dan moet u meteen duidelijk maken welke voorwaarden er gelden:
Andere voorwaarden zijn o.a.:
Alle bovenstaande voorwaarden gelden voor alle aanbiedingen en kortingen, ongeacht waar en hoe de uiting wordt gedaan. In folders of catalogus, in de winkel of in de webshop.
Als u te veel voorwaarden aan een actie koppelt (financieel gezien soms wel begrijpelijk), kunt u ook consumenten ongewild teleurstellen. Die teleurstelling kan dan ook omzet gaan kosten. Zo had een drogisterijketen onlangs een actie 1+1 met gezichtsverzorgings- en reinigingsproducten. Veel gedoe aan de kassa, want in de kleine lettertjes stond dat deze actie niet gold voor bodylotion en multipakken.
De wet is summier in regels over reclames en kortingen. Wat vastligt op nationaal en Europees niveau, is dat een leverancier onder geen enkele omstandigheid haar afnemers een minimumprijs (bodemprijs) mag opleggen. Maximumprijzen en adviesprijzen zijn wel toegestaan. Als u dat wilt, mag u dus best uw producten onder de inkoopprijs verkopen. De overheid mag zich alleen met de prijzen van goederen en diensten bemoeien als in het belang van de landelijke economie is (bijv. bij een grote crisis).
Bij een van/voor-actie moet het product drie maanden voorafgaand aan de aanbieding voor de normale prijs te koop zijn geweest. Is de van-prijs een adviesprijs, dan moet u dat expliciet vermelden.
Afbeelding van Rudy and Peter Skitterians via Pixabay