Een premium is iets wat men gratis krijgt bij de aanschaf van een product. Voorbeelden zijn de flippo`s uit de zakken chips en wuppies van een supermarktketen. Promotieartikelen worden vaak gratis weggeven, zoals op een beurs, bij samplingactie of gewoon een op een. Daar hoeft dus geen echter tegenprestatie tegenover te staan. Premiums en promotieartikelen dan ook niet hetzelfde. Bij premiums moet er eerst geïnvesteerd worden alvorens men terugkrijgt en promotieartikelen zijn vrijwel altijd gratis.
Er zijn vele duizenden soorten promotiematerialen. Gebruikelijk is om deze materialen onder te verdelen in groepen, zoals branches/sectoren of jaargetijde, zoals zomer of winter. Bijvoorbeeld de autocategorie, waar veiligheidshamers, geurkaartjes, auto-opladers, ijskrabbers, trekhaakdoppen en parkeerschrijven onder vallen.
Bedrijven zetten deze producten om verschillende redenen in. Hoofdzakelijk worden ze ingezet om consumentengedrag te beïnvloeden en de naamsbekendheid van een merk of bedrijf te vergroten. Andere redenen zijn om een positieve herinnering aan het bedrijf te creëren en de loyaliteit van bestaande klanten te vergroten. Premiums en promotieartikelen zijn bovendien een relatief goedkope manier om te communiceren met potentiele/toekomstig klanten.
Het kiezen van goed promotiemateriaal gaat niet over één nacht ijs. Een aantal basistips waar op gelet moet worden.
Passen bij uw branche. De keuze van het juiste promotiemateriaal is in grote mate afhankelijk van de sector of branche waarin het bedrijf actief is. Iedere branche heeft passende en minder goed passende materialen die gebruikt kunnen worden. Is het bedrijf actief in de detailhandel, dan heeft het gratis weggeven van opvouwbare tassen meer waarde dan plastic (weggooi)tassen (wat niet meer is toegestaan).
Passen bij uw bedrijf. De promotiematerialen moeten ook bij de onderneming passen. Welke kernwaarden heeft uw onderneming, en welke missie en visie zijn reeds uitgeschreven? Richt het bedrijf zich op duurzaamheid? Dan is het belangrijk dat de promotiematerialen milieubewust worden geproduceerd.
Passen bij uw doel. Wat is het doel van het promotiemateriaal? Is het een leuk weggevertje om op de loyaliteit van klanten in te spelen of is het een marketinginstrument om nieuwe klanten aan de onderneming te binden? Zo zijn bedrukte kerstballen bijvoorbeeld erg leuk als kerstgeschenk, maar zijn visitekaartjes juist geschikt voor de werving van nieuwe klanten.
Het bedrukken van promotionele artikelen, zoals bijvoorbeeld premiums, relatiegeschenken en andere promotiematerialen, is meer dan gebruikelijk. Dit komt omdat het bedrukken van promotiematerialen met een bedrijfsnaam, logo en/of slogan commerciële waarde toevoegt. De druktechnieken die gehanteerd worden zijn afhankelijk van het materiaal, de grootte en vorm van het product. de veelzijdigheid aan druktechnieken, zijn vrijwel alle promotieartikelen te bedrukken. De meest gebruikte druktechnieken zijn zeef-, diep- transfer- en tampondruk.
Duurzaamheid is de laatste jaren steeds meer een hot topic geworden. Bedrijven richten zich op duurzaam ondernemen en laten dit item terugkeren in de productie van promotiematerialen. Zij proberen bij de productie van promotiematerialen plastic te reduceren. Om CO2-uitstoot te verminderen is milieuvriendelijk transport populair en verkiezen zij groene energie boven batterijen. Ook worden steeds vaker producten gekozen die gedurende lange tijd gebruikt kunnen worden en niet direct bij het afval terecht komen.
Hoeveel mensen u bereikt hangt uiteraard af van de aantallen die u bestelt en inzet.
Er zijn tal van leveranciers. Enkele voorbeelden zijn:
• JM Promotions
• Promoboer