Misschien heeft u de gele Post-it memoblaadjes wel eens in mailings gezien; alsof ze persoonlijk door iemand op de brief of envelop zijn geplakt. Een mooie manier om op te vallen, want zet er een kreet op en iedereen leest het. De meeste mailinghuizen (die mailings inpakken) kunnen ze voor u printen, ook in een letter die lijkt op een echt handschrift, en op de brieven plakken. Maar u kunt meer doen met Post-it memo’s.
In de meeste Nederlandse wijken worden huis-aan-huisreclamepakketten tegenwoordig geseald. Dat betekent dat u met uw reclame verdwijnt in een stapel. En die stapel verdwijnt vervolgens vaak ongelezen rechtstreeks in de prullenmand. Het vraagt meer werk, maar waarom laat u niet eens Post-it memo’s bedrukken om ze vervolgens op alle deuren in een wijk te plakken?
U kunt er een dag aan besteden met vrienden en familie, maar u kunt er natuurlijk ook uitzendkrachten, scholieren of studenten voor inzetten. Misschien zelfs wel het bedrijf dat de huis aan huis reclame verspreidt? Of combineer het. Verwijs in uw memoblaadje naar de aanbieding die in de huis-aan-huisreclamestapel is te vinden.
Op de Sam Houston State University deed Randy Garner onderzoek met Post It's. Vier onderzoeken bestudeerden de invloed van een op het eerste oog onbelangrijk Post-it note dat was toegevoegd aan een enquette.
Van de groep deelnemers die een pakketje kregen met een verzoek op een Post-it note stuurden er méér de enquette terug dan deelnemers die hetzelfde pakketje kregen maar met (a) géen Post-it note, hetzelfde verzoek maar dan geschreven op de enveloppe (b), of met een blanco Post-it note zónder verzoek. Bovendien stuurde deze deelnemers de enquette beter op tijd retour en waren de antwoorden kwalitatief beter.
Een gepersonaliseerd Post-it note verhoogde de respons van lange enquettes die lastig waren in te vullen, maar deze hadden geen effect bij eenvoudig in te vullen enquettes.
De resultaten hebben de schijn ervan dat de geschreven Post-it notes worden gezien als een verzoek om een persoonlijke gunst en dat leidt tot een betere respons.
Het onderzoek Post-It® Note Persuasion: A Sticky Influence is als pdf-bestand te downloaden.
Een Post-it kan keer op keer worden opgeplakt. Veel mensen gebruiken ze dan ook als geheugensteuntje op het bureau of thuis op de koelkast. Ook van die functie kunt u gebruikmaken. Bent u garagehouder en nodigt u mensen uit voor een controlebeurt, doe er dan een herinneringsblaadje bij met de datum en uw telefoonnummer.
Loopt de garantie af of bevestigt u een afspraak, doe er dan ook weer een blaadje bij. Men is daardoor net even langer met uw mailing bezig. Of geef gasten die in uw restaurant eten niet alleen een visitekaartje, maar ook een memoblaadje met het telefoonnummer voor uw brengservice. De mogelijkheden zijn onbeperkt!
Tip. Stel, iemand is op zoek naar een grasmaaier en vraagt bij u een brochure of catalogus aan. Stuur deze dan op en gebruik een Post-it om de klant op zijn specifieke vraag te wijzen (“Meneer Jansen: op pag. 13 vindt u alle grasmaaiers.”) Of stuur een klant een offerte en wijs hem met een Post-it op een specifiek punt wat voor hem belangrijk is. Met Post-its kunt u dus als het ware reclame maken voor uw eigen brochure, catalogus en offertes.