Consumenten gaan steeds meer af op de beoordelingen over een product of dienst die online staan. Er bestaan tegenwoordig regels (Europese Unie) voor het plaatsen van consumentenbeoordelingen oftewel van zogenaamde reviews. De ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft al eerder geconstateerd dat het aannemelijk is dat er veel valse beoordelingen worden/werden geplaatst.
Er zijn dus regels om te voorkomen dat consumenten met nepreviews worden misleid. Die regels gelden voor online aanbieders (webwinkeliers) van producten én diensten en voor ondernemers die online de mogelijkheid bieden voor het plaatsen van beoordelingen over bedrijven (bedrijfsreviews).
Twee regels. Allereerst moet u uitzoeken of de beoordeling die wordt geplaatst ook echt van een consument is die het product of de dienst heeft gebruikt en/of gekocht. Hoe u dat het beste kunt doen, leest u verderop. Verder mag u ook geen valse beoordelingen laten plaatsen.
Ook belangrijk. U moet bovendien transparant zijn als u voor beoordelingen betaalt. Als u bijvoorbeeld een product of dienst gratis ter beschikking stelt om uit te proberen, in ruil voor een beoordeling, dan moet dat voor de lezer van de beoordeling duidelijk zijn. Oók als de beoordeling eerlijk heeft plaatsgevonden.
Het moet uit de beoordeling zelf blijken dat er voor betaald is en er moet duidelijk vermeld worden wat de relatie tussen de webwinkelier en de beoordelaar is.
De gevolgen. De ACM ziet er op toe dat de regels correct worden toegepast en kan eventueel bij overtreding sancties opleggen.
Het zal vaart zal het wellicht niet lopen, maar belangrijk om te weten is dat de consumenten de overeenkomst mag ontbinden als u zich niet aan de regels heeft gehouden.
U moet checken of de beoordeling van een consument is die ook echte handelservaring heeft opgedaan. Dat hoeft u niet van élke beoordeling te doen. U moet wel ‘redelijke en proportionele’ stappen ondernemen. Dat kan door bijvoorbeeld in de gaten te houden of er in korte tijd veel reviews worden geplaatst met dezelfde tekst of beoordeling en of er negatieve beoordelingen worden ingetrokken.
In de informatie op uw website moet u aangeven hoe u de betrouwbaarheid van beoordelingen controleert en verwerkt. Vertel er bij hoe u met positieve én negatieve beoordelingen omgaat en of u voor beoordelingen betaalt.
Maakt u gebruik van online beoordelingsssystemen zoals Klantervaringen.nl of WebwinkelKeur, check dan hoe zij de controle doen. Grote kans dat zij een voorbeeldtekst hebben om op uw website te zetten.
Onderstaand is een voorbeeld van WebwinkelKeur ...
We vinden het belangrijk dat reviews een zo goed mogelijk beeld geven over onze producten en service. Onze beoordelingen worden daarom, onpartijdig, beheerd door WebwinkelKeur. WebwinkelKeur heeft maatregelen getroffen om de echtheid van reviews te garanderen. Welke maatregelen dit zijn lees je hier. Onze klanten worden niet beloond voor het schrijven van reviews. Er worden geen kortingen of andere cadeautjes gegeven.
Als u geen valse consumentenbeoordelingen plaatst en dat ook enigszins in de gaten houdt wordt de soep niet zo heet gegeten als dat die wordt opgediend. Neem in uw webshop wel op hoe u wat controleert en of u voor consumentenbeoordelingen betaalt.
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay