We hebben het hier over vergelijkende reclame maken: u vergelijkt uw onderneming, product of dienst met dat van een of meerdere concurrenten. Het Burgerlijk Wetboek zegt:
“Onder vergelijkende reclame wordt verstaan elke vorm van reclame waarbij een concurrent dan wel door een concurrent aangeboden goederen of diensten uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd”.
En dat mag, want men vindt dat de consument goed voorgelicht moet kunnen worden over de voor- en nadelen van een product of dienst. Maar er zijn wel de nodige mitsen en maren aan verbonden.
Man en paard noemen. Vaak wordt man en paard genoemd; de product- of bedrijfsnaam wordt expliciet genoemd in de reclame-uiting. Let op. Maar óók als dat niet gebeurt en de uiting is wel te herleiden naar een concurrent is er sprake van vergelijkende reclame.
Er zijn acht voorwaarden waar u aan moet voldoen. De belangrijkste zijn:
Voordelen. Uit (Amerikaans) onderzoek blijkt dat vergelijkende reclame leidt tot meer aandacht, meer bekendheid, een positievere houding én sterkere koopintenties en versterkt koopgedrag. U helpt de klant min of meer met kiezen. De boodschap is helder en duidelijk en iedereen snapt het.
Nadelen. U moet onderzoeken of u aan alle voorwaarden voldoet en de concurrent kan hard terug gaan slaan. Heeft u voldoende marketingbudget om de strijd aan te gaan? De kans op publiciteit is ook erg groot. Wilt u dat?
U mag de klant gerust van feitelijke informatie voorzien waarbij u met de concurrent vergeleken wordt. Denk aan onderzoekresultaten en aan referenties en testimonials. U uitgesproken negatief over de concurrent uitlaten wordt vaak door de klant niet als positief ervaren.
Vergelijkende reclame is toegestaan mits u aan acht voorwaarden voldoet. Het kan commercieel gezien heel goed werken, maar realiseer u dat de concurrent wel eens hard terug kan gaan slaan.