Albert Heijn deed ooit een promotie waarbij klanten zelf ‘hun aanbieding’ konden bepalen. Huis-aan-huis werden twee weken achter elkaar stickervellen verspreid. Op ieder vel zaten vijf stickers, ter waarde van 10% korting die de klant op een product naar keuze kon plakken. Ieder stickervel was één week geldig. Er was tevens een voorbehoud gemaakt voor producten die al in de aanbieding waren; daarvoor golden de stickers niet.
Veel gebruikt. Volgens het zogenaamde GFK Huishoudpanel had 56% van alle huishoudens de stickervellen in de brievenbus gehad. Brievenbussen met een anti-drukwerksticker werden namelijk overgeslagen. Van alle ontvangers had 29% (meer dan 1,1 miljoen huishoudens) uiteindelijk van de stickers gebruikgemaakt.
Goede waardering. Volgens het onderzoek zijn er zelfs 300.000 huishoudens speciaal voor deze stickers naar de AH-winkel gegaan, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet van plan waren. De waardering van de klanten voor deze actie was erg hoog: 64% gaf het rapportcijfer 8 of hoger.
Daar wordt verschillend over gedacht. Sommigen vinden dat prijspromoties niet werken en sommigen wel. Volgens de marketingdeskundigen Verkade, Hendriks en Duursma (2001) hebben prijskortingen de volgende effecten:
Prijskortingen kun je dus het beste inzetten om loyale klanten meer te laten kopen en om ‘switchers’ te trekken.
Creativiteit. Als je met prijskortingen wilt werken, kun je het beste zo creatief mogelijk zijn. Omdat je dan een unieke prijskorting biedt, die de concurrenten niet gebruiken, is die voor je klant niet goed te vergelijken. De kortingstickers van Albert Heijn zijn misschien ook voor jou een goed middel. Let er dan wel op dat de stickers niet of moeilijk na te maken zijn en dat ze slechts een beperkte periode bruikbaar zijn.
Dat zeg ik, Gamma! Ook Bouwmarkt Gamma deed een vergelijkbare actie. Bij een aantal producten gaf men in de maand februari ooit bij aankoop kortingsbonnen. Die bonnen hadden een waarde van € 1 tot € 15 en konden bij alle producten naar keuze in maart worden ingewisseld. Zo sloeg men twee vliegen in een klap. Men verkocht meer in februari en trok opnieuw meer klanten in maart.
Volgens een onderzoek van de NFO Trendbox Promotie Barometer scoren prijskortingen bij de consument (een 8,5) ten opzichte van andere promoties het beste. Jij als winkelier kunt daarvan profiteren. Als groothandel kun je er misschien mee werken richting je afnemers of je vraagt de betreffende fabrikant, jouw leverancier, voor een vergelijkbare actie.
Gebruik prijskortingen om bestaande klanten meer te laten kopen en om extra klanten te trekken. Met creatieve acties zoals kortingsstickers (Albert Heijn) of kortingsbonnen (Gamma) val je bovendien extra op.
Afbeelding van Rudy and Peter Skitterians via Pixabay