Waarschijnlijk geeft u liever geen korting dan wel. Maar waar moet u op letten als u overweegt om toch korting te geven. Want u wilt tenslotte wel een goede marge blijven maken.
Korting ten koste van de winst. Korting gaat helemaal ten koste van uw winst. Veel ondernemers realiseren zich dit niet. Stel uw verkoopprijs is € 1.500 en de kostprijs is € 1.200. De marge is dan € 300. Geeft u 10% korting, dan halveert de marge. Maar soms ontkomt u er niet aan. Bijvoorbeeld in een competitieve markt, als u acties wilt doen of als u niet onder een onderhandeling uitkomt.
Geef niet te veel korting. Volgens onderzoek door de Erasmusuniversiteit leiden hoge kortingen (50 -80%) niet tot meer klanten en jagen ze zelfs klanten weg.
Extra product (bijv. 50% extra) in plaats van bijv. 30% korting werkt beter.
50% is namelijk voor de klant meer dan 30% (het zgn. ‘base value neglect’. Mensen negeren waren het percentage iets over zegt; ze kijken alleen naar de hoogte van het getal. Gratis product kost ú bovendien minder dan korting geven.
Geef een reden voor de korting. Kortingen kunnen ook wantrouwen oproepen. Geef dus zoveel mogelijk een reden. Bijv. 15% Valentijnskorting – 10% jubileumkorting.
Afhankelijk van uw business zult u wel/niet onderhandelen over de prijs.
Voor wat hoort wat. Vraag altijd iets terug voor de korting die u toezegt. Bijv.: “Oké, dan doe ik het voor € 1.500 maar dan wil ik er drie weken langer over kunnen doen”.
Geen korting over korting. Spreekt u met klanten een vaste af-factuurkorting af die gedurende het hele jaar van toepassing zijn? Vraag daar dan ook een tegenprestatie voor. Bijvoorbeeld: 5% voor het bestellen van volle pallets; 3,5% voor levering op één centrale plaats in Nederland - 10% tijdelijke actiekorting in augustus 1,5% korting voor automatische incasso = 20% totaal af factuur.
Geef géén korting over korting, maar hanteer hiervoor het cascadesysteem. U trekt dan elke korting van het factuurbedrag af, vóórdat u weer een nieuwe korting in mindering brengt. Dat kan op jaarbasis voor alle klanten heel wat schelen.
Bruto factuurbedrag | € 15.000 | € 15.000 | Cascade |
-/- 5% volle pallets | € 750 | -/- € 750 | € 14.250 |
-/- 3,5% centrale levering | € 525 | -/- € 499 | € 13.751 |
-/- 10% actiekorting | € 1.500 | -/- € 1.375 | € 12.376 |
-/- 1,5% automatische incasso | € 225 | -/- € 186 | € 12.190 |
Netto factuurbedrag | 12.000 | € 12.190 |
Zet korting op de factuur. Laat altijd de korting zien in je administratie (factuur/offerte) want fiscus kan wel eens moeilijk doen. De inspecteur kan een ‘theoretische omzetberekening’ maken. Hij berekent dan eerst wat u hebt ingekocht en op basis van de gebruikelijke brutomarge bepaalt hij uw winst. Dat kunt u dan alleen maar recht breien als u de gegeven kortingen heeft vastgelegd.
Zet dus de normale verkoopprijs én de verleende korting op de factuur en als u met een kassa werkt, check dan of u de kortingen apart kunt vastleggen.
Zet in ook in uw offerte en in uw contracten de normale verkoopprijzen én de kortingen.
Betalingskorting een geval apart. Om (snelle) betaling af te dwingen kunt u een betalingskorting overeenkomen. Stem dit wel goed met de boekhouder goed af. Deze moet de betalingskorting goed op de factuur vermelden en eventueel corrigeren als er niet tijdig wordt betaald. Ook voor de btw!
De Belastingdienst zegt hierover het navolgende. De Belastingdienst spreekt over twee mogelijkheden.
1. Als u de betalingskorting meteen op de factuur zet en in mindering brengt. Als de klant niet op tijd betaalt en dus geen korting krijgt, dan moet u alsnog btw betalen over de korting die op de factuur staat. U geeft dit op in de btw-aangifte. Als uw klanten btw mogen aftrekken, dan kunnen zij de btw over de niet verkregen korting alleen aftrekken als u hen een aanvullende factuur stuurt over de korting.
2. Als u de betalingskorting niet meteen op de factuur zet en als de klant wel op tijd betaalt en gebruikmaakt van de korting, dan heeft u te veel btw in rekening gebracht. Zolang u geen creditfactuur aan uw klanten geeft, moet u die btw betalen. Als u uw klant wél een creditfactuur stuurt, dan kunt u de btw over de korting verrekenen in uw btw-aangifte. Als de klant het volledige btw-bedrag van de factuur heeft afgetrokken en géén rekening heeft houden met de korting, dan moet de klant op basis van de creditfactuur de btw over de korting terugbetalen. Allemaal reden te meer om dit van tevoren met uw boekhouder te bespreken. Het is trouwens ook slim om uw boekhouder te informeren over afspraken die u wellicht zelf met uw leverancier over betalingskorting maakt.
Korting gaat altijd ten volle van de winst, maar soms ontkomt u er niet aan. Vraag altijd een tegenprestatie voor een korting die u geeft en geef geen korting over korting. Voorkomt met de betalingskorting problemen voor teveel of te weinig betaalde btw.
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay