Het zal meestal niet zo’n vaart lopen …, maar u wilt ook geen gedoe met klanten omdat u een regeltje over het hoofd heeft gezien. Dat kost alleen maar veel tijd en vaak ook nog de nodige frustratie. Waar moet u zich als leverancier allemaal aan houden als klanten online bij u kopen en betalen?
Misschien een open deur, maar toch … U moet de prijs inclusief btw per verpakkingseenheid op uw website vermelden. Alléén als consumenten niet bij u kunnen bestellen, mag u de prijs ook exclusief btw vermelden. Die prijs geldt dan dus alleen voor zakelijke klanten.
Er zijn technische mogelijkheden (algoritmen) om een klant die al eerder bij u gekocht heeft, een persoonlijke prijs aan te bieden. Als u dat doet, moet u dat ook vermelden.
U moet ook duidelijk zijn over eventuele bijkomende kosten. Dat zijn kosten waar de consument niet voor kan kiezen. Denk aan administratiekosten, boekingskosten, toeslagen, heffingen en belastingen, verzendkosten, servicekosten, voorrijkosten, recyclingbijdrage, offertekosten, transactiekosten, enz. Voordat de klant daadwerkelijk bestelt, moet de totale prijs, inclusief alle bijkomende kosten, duidelijk zijn.
Vooral bij de online verkoop van diensten ontstaan er al snel onduidelijkheden, waarover u geen gedoe wilt. Stel, u verkoopt een airco inclusief plaatsing en installatie. Dan kunt u het beste duidelijk vermelden dat dit exclusief de huur van een kraan is. Dit ergens in de voorwaarden ‘verbergen’ leidt meestal alleen maar tot discussie.
Geef meteen aan uit welke betalingswijzen de klant kan kiezen. De meest voorkomende betaalmethoden in Nederland zijn:
U mag een consument weliswaar vragen om het gehele aankoopbedrag in één keer te betalen, maar u mag het niet verplichten. U mag max. een ‘aanbetaling’ van 50% vragen. Dit geldt niet voor zakelijke klanten.
Die mag u 100% laten aanbetalen. Veel webwinkeliers weten niet dat u verplicht bent om de consument een ‘achterafbetaalmogelijkheid’ aan te bieden. Achteraf betalen kunt u uiteraard mogelijk maken door na of bij de levering een factuur aan te bieden voor het totale bedrag, eventueel verminderd met de aanbetaling. U kunt achteraf laten betalen onder rembours laten betalen, door een factuur te sturen of door gebruik te maken van speciale dienstverleners zoals:
Wees helder over bij welke stap de klant betaalt. Alléén een knop met het woord ‘Bestel’ is niet voldoende. Wel goed is een knop met ‘Bestel en betaal’. Het moet dus duidelijk zijn dat als een klant op de knop klikt, betalen verplicht is.
Door gebruik te maken van payment service providers (PSP’s) kunt u een betaalsysteem aanbieden met voldoende mogelijkheden voor klanten met allerlei voorkeuren. Vanzelfsprekend moet daar een vergoeding voor worden betaald. Voorbeelden van PSP’s zijn:
Er moet weer van alles… maar u kunt het maar beter goed geregeld hebben. Wees daarom duidelijk over de verkoopprijs en over de manier van betalen. Met klagende klanten schiet u niks op.
Afbeelding van Gemma via Pixabay