Whatsapp is na e-mail en telefoon zakelijk het meest gebruikte communicatiemiddel. Het is snel en nagenoeg iedereen gebruikt het. Toch kent het ook negatieve kanten. Hoe gaat u er het beste mee om?
Nagenoeg iedereen gebruikt Whatsapp. Dus hoe makkelijk is het niet om een vraag die je na werktijd dwars zit in nog even te versturen. De vraag is dan uit je systeem en je kunt weer verder met je privéleven. En daarin schuilt dan ook meteen een gevaar, want door een verstoorde werk-privébalans kan de werkbelasting toenemen en te groot worden.
Verplicht gebruiken … Een appje wordt altijd wel gezien en gelezen en veel werknemer voelen zich snel verplicht om ook na werktijd die appjes te beantwoorden. Zeker als de ‘baas’ appt en nog aan het werk blijkt, voelt men snel de drang om te reageren.
Niet alleen Whatsapp. Voor communicatietools als Teams e.d. gelden de dezelfde voor- én nadelen als voor Whatsapp.
Manage de verwachtingen. Whatsapp wordt ook veel gebruikt om met klanten te communiceren. Al dan niet tijdelijk. Een klant is en voelt zich al snel koning en u kunt snel de verwachting wekken dat er ook na werktijd op zijn berichten wordt gereageerd.
Wees vanaf het begin duidelijk over hoe snel je reageert en communiceer alleen na werktijd in geval van nood, zoals bij storingsmeldingen, e.d.
Whatsapp Business. Met de komst van de Whatsapp Business App is het mogelijk om Whatsapp steeds professioneler in te zetten.
Geef als leidinggevende het goede voorbeeld hoe ú verwacht dat Whatsapp zakelijk gebruikt wordt door uw werknemers. Met een Whatsappbeleid en/of een lijstje gedragsregels beschermt u uw werknemers en helpt u hen om te bepalen hoe er in privétijd mee om te gaan. Overweeg de volgende zaken:
Stel een Whatsappbeleid of een lijstje met gedragsregels op hoe Whatsapp door werknemers binnen én buitenwerktijd tijd gebruiken. Overweeg voor klanten de gratis Whatsapp Business App en maak eventueel voor elke klant een aparte groep aan.
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay