Als u zaken doet, is het van belang dat u een vertrouwensrelatie opbouwt tussen uzelf, uw bedrijf en de klant. Het scheppen van een basis van vertrouwen is daarom een van de belangrijkste aspecten van succesvol commercieel zaken doen.
Wilt u een langdurige relatie met uw klant dan kunt u het vertrouwensproces versnellen door rekening te houden met de volgende vier factoren:
Houdt u zich aan uw beloften? Reageert u onmiddellijk op elke aanvraag dn elke vraag die u krijgt? Zendt u de toegezegde documentatie/informatie werkelijk zo sopoeiding mogelijk toe? Mensen beoordelen u op basis van het feit of u zich aan uw woord houdt. Daarom moet u uitgaan van open en eerlijke principes en bereid zijn die in daden om te zetten. Er is niets frustrerender dan iemand die zijn woord niet houdt of er een gewoonte van maakt om van gedachten te veranderen.
Overdrijf niet. Houdt u aan de feiten en toon u bereid om toe te geven als u een fout hebt gemaakt. Probeer de zaken niet mooier voor te stellen dan ze zijn, alleen om in een beter daglicht komen te staan. Wees eerlijk tegenover uzelf en tegenover anderen.
Probeer niet doelloos uw imago te veranderen. Stemmen uw uiterlijke verschijning en het beeld dat u van uzelf geeft overeen met uw manieren, uw stemming en gedrag? Er moeten geen verschillen zijn, noch in de wijze waarop u uzelf presenteert noch in uw gedrag.
Zoek naar overeenkomsten tussen u en uw gesprekspartner, zowel zakelijk als privé. Hebt u wellicht een gezamenlijke belangstelling voor een of andere sport, gaat u naar dezelfde vakantielanden of deelt u bepaalde opvattingen? Hebt u een soortgelijke achtergrond? Zijn er overeenkomsten in uw beider zakelijke loopbaan? Hebt u dezelfde vrienden of kennissen?
Afbeelding van Gisela Merkuur via Pixabay