Content marketing voor het mkb

Content marketing - Social media

Content marketing is een manier om met uw eigen kennis en ervaring, klanten te behouden én nieuwe klanten te werven. Dat doet u door (potentiële) klanten een blik in uw keuken te gunnen.
Dat kan op de traditionele manier, zoals met toespraken, open dagen en met artikelen in een krant of vakblad, maar het kan ook online.

Via internet heeft u namelijk al snel een veel groter bereik. De kennis die u deelt, wordt gelezen en als uw info interessant blijkt, wordt deze via sociale media gedeeld.

Definitie content marketing

Een veelzeggende definitie is die van Howards Home:

  • interessant blijven voor uw klant door content te delen en te publiceren op de sociale media en te reageren op vragen, kansen en klachten;
  • op die manier word je gevonden als je nodig bent, of begeleid je prospects met hun zoektocht naar informatie;
  • je wordt gezien als expert in je vakgebied en als een betrouwbare partner;
  • prospects vinden het daardoor geen probleem gegevens prijs te geven;
  • of om contact op te nemen;
  • ondertussen leer je wat er speelt bij je klanten en wat hun interesses zijn.

Typen content

Er bestaan verschillende typen content:

  • geschreven tekst: artikelen, blogs, white papers, gebruiksaanwijzingen, handleidingen, e-books, gedrukte boeken, checklists, enz.;
  • beeldend materiaal: foto’s, tekeningen, illustraties, infografics, flowcharts, enz.;
  • video: bedrijfsfilms, instructiefilms, pr-films, webinars, enz.;
  • gesproken woord: seminars, toespraken, presentaties (PowerPoint, Prezi, …) enz.

Content delen

Een (potentiële) klant of een gebruiker van uw product of dienst is altijd geïnteresseerd in uw kennis en tips. Door uw doelgroep een kijkje in de keuken te geven, is men eerder bereid zaken met u te doen en ¬blijven bestaande klanten langer klant. Als u content gemaakt heeft, moet u die nog delen met uw doelgroep. Dat kan op verschillende manieren.

Papieren content kunt u verspreiden via de post, via beurzen en andere bijeenkomsten en via persoonlijk overhandigen.

Digitale content kunt u sneller, makkelijker en breder verspreiden. Een aantal mogelijkheden zijn:

  • het plaatsen op uw eigen corporate website of blogsite;
  • het plaatsen op blogs en websites van derden;
  • via een eigen elektronische nieuwsbrief;
  • via sociale media.

 

© Indicator