Folders update december 2017

Printreclame

Folders kan men zelf huis aan huis (laten) verspreiden of men kan dit via gespecialiseerde distributiebedrijven laten doen. Ongeadresseerde reclamefolders hebben richting particulieren hoofdzakelijk een promotioneel karakter.

Dit is een update van december 2017 van het artikel "Folders (huis-aan-huis verspreid)".

Zakelijk en particulier

Richting bedrijven zijn zowel informatieve als promotionele folders mogelijk, echter werken geadresseerde -mailings zakelijk veel beter.

Uiteraard kunnen zakelijke folders gemaild worden of via bijvoorbeeld studenten in bepaalde wijken, industrieterreinen of kantorenparken bezorgd worden. Daarbij kan men zelf bepalen hoeveel folders er gedrukt worden, hoeveel er verspreid worden en dus ook hoeveel het allemaal mag kosten. Indien er een redelijk budget beschikbaar is, dan kan vrij snel een groot bereik worden gerealiseerd.

Volgens de NOM Folder Monitor 2017 

  • lezen 13 miljoen Nederlanders (95%) reclamefolders;
  • 11,4 miljoen mensen bekijken papieren folders;
  • 4,4 miljoen mensen bekijken digitale folders; en
  • 25% bekijkt zowel papieren als digitale folders.
  • 81% komt naar aanleiding van een folder in actie;
  • bij 43% bepalen folders het boodschappenlijstje;
  • 59% van de Nederlanders leest alleen papieren folders;
  • 81% komt naar aanleiding daarvan in actie;
  • 3,5 miljoen mensen lezen een digitale folder (2,7 miljoen via verzamelwebsites en 2,0 miljoen via apps);
  • 76% leest de folder voor aanbiedingen;
  • 45% voor de ontspanning; en
  • 40% om te bepalen wat men koopt.
  • 49% koopt geregeld een product uit de folder;
  • 42% wordt door een folder aangezet om een bepaalde winkel te bezoeken;
  • de gemiddelde leestijd is 17 minuten op papier en 13 minuten voor digitaal.

Wilt u geinspireerd worden door de beste folders van Nederland? Die vindt u op de website De Beste folder

Folderoverzicht

Voor een overzicht van alle folders die in Nederland worden verspreid, kan men terecht op https://www.spotta.nl/ Men kan hier folders zoeken op foldernaam, op categorie en op verspreidingsgebied.

Bereik

Het bereik is dus zo massaal of kleinschalig als dat men zelf wenst. Het is wel belangrijk te realiseren dat slechts weinig informatie effectief wordt gelezen. Daarom is het van groot belang dat de folder goed opvalt door creatief te zijn.
Bij de meeste Nederlandse distributeurs voor ongeadresseerde reclame geldt dat klanten zelf kunnen bepalen hoe en wanneer ze de folders verspreid willen hebben. Men kan vaak zelfs delen van gemeenten kiezen. Ook lokale of regionale weekbladen kunnen vaak tegen betaling uw folder verspreiden.

Wanneer inzetten?

Adverteren met een eigen reclamefolder die huis aan huis (dus ongeadresseerd) wordt verspreid, is aan te raden wanneer men een promotie kenbaar wil maken bij een brede (vaak lokale) klantengroep.
Geadresseerd drukwerk wordt veelal ingezet bij zakelijke klantengroepen. Deze folders kunnen zowel informatief als promotioneel van aard zijn.

Dit is een update van december 2017 van het artikel "Folders (huis-aan-huis verspreid)".