Folders kunt u zelf huis-aan-huis (laten) verspreiden of u kunt dit via gespecialiseerde distributiebedrijven laten doen.
Uiteraard kunnen zakelijke folders gemaild worden of via bijvoorbeeld studenten in bepaalde wijken, industrieterreinen of kantorenparken bezorgd worden. Daarbij kunt u zelf bepalen hoeveel folders er gedrukt worden, hoeveel er verspreid worden en dus ook hoeveel het allemaal mag kosten.
Als er een redelijk budget beschikbaar is, kunt u vrij snel een groot bereik realiseren.
Van dit artikel is er in december 2017 een update verschenen.
Volgens de NOM Folder Monitor 2016 leest 62% van de Nederlanders alleen papieren folders. 81% komt naar aanleiding daarvan in actie. 3,5 miljoen mensen lezen een digitale folder (2,7 miljoen via verzamelwebsites en 2,0 miljoen via apps). 76% leest de folder voor aanbiedingen , 46% koopt geregeld een product uit de folder en 32% gebruikt de folder om te vergelijken. De en de gemiddelde leestijd is 17 minuten op papier en 12 minuten voor digitaal.
Het bereik. Het bereik is dus zo massaal of kleinschalig als dat men zelf wenst. Het is wel belangrijk te realiseren dat slechts weinig informatie effectief wordt gelezen. Daarom is het van groot belang dat de folder goed opvalt door creatief te zijn.
Voor een overzicht van alle folders die in Nederland worden verspreid, kunt u terecht op de website Spotta. U kunt hier folders zoeken op foldernaam, op categorie en op verspreidingsgebied.
Een nieuwe trend is dat huis-aan-huisfolders bij elkaar in plastic folie worden verpakt en verspreid. Distributeur MailMerge heeft een product dat zij ‘Sealpack’ noemen en dat ze op zakelijke adressen verspreiden.
Exacte bedragen kunnen we u hier niet geven, want de prijs hangt van een heleboel factoren af zoals gewicht, soort verpakking, frequentie, tijdstip, snelheid en postcodegebied. Maar om u een idee te geven, volgen hier wat richtprijzen van een aantal Nederlandse distributeurs. Hierbij gaan we ervan uit dat u zelf laat drukken en zelf (eventueel via het reclamebureau) zorgt voor het ontwerp. De kosten voor het verspreiden van ongeadresseerde huis-aan-huisfolders variëren gemiddeld tussen de € 0,03 en € 0,06 per stuk. Een ruwe prijsindicatie van het drukwerk is € 700,- voor 10.000 folders van vier pagina’s in twee kleuren. Tienduizend reclamefolders maken en verdelen kan dus al vanaf zo’n € 1.000,- exclusief handling (€ 700,- drukwerk en € 300,- verspreiding).
Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op BBR - Brievenbusreclame. Op deze site vindt u ook interessante onderzoeksgegevens.
Voorbeeld. Een groentenboer en een slager maakten samen bij 13.000 gezinnen in een dorp reclame. Ze maakten ieder gebruik van één kant van een eenvoudig A4’tje. De groentenman gaf informatie en tips over asperges plus een aanbieding. De slager deed dat met beenham en een speciale saus. En die twee producten waren natuurlijk mooi te combineren. Met deze folder trok men niet alleen meer klanten naar beide zaken, maar ook het aantal gebruiksmomenten nam sterk toe, waardoor er meer verkocht werd. De kosten voor het drukwerk (€ 250,-) en de verspreiding (€ 16,- per 1.000 stuks via het lokale weekblad) werden gedeeld (€ 229,- per ondernemer).
Bij de meeste Nederlandse distributeurs voor ongeadresseerde reclame geldt dat klanten zelf kunnen bepalen hoe en wanneer ze de folders verspreid willen hebben. Men kan vaak zelfs delen van gemeenten kiezen. Ook lokale of regionale weekbladen kunnen vaak tegen betaling uw folder verspreiden.
Er bestaan diverse dienstverleners waar u terecht kunt voor verspreiding door heel Nederland. Die dienstverleners doen dan weer zaken met diverse verspreidbureaus.
☞ Zorg dat uw ongeadresseerde reclamedrukwerk goed opvalt door creatief te zijn, want anders wordt uw folder al snel overgeslagen en weggegooid.
☞ Door gebruik te maken van een antwoordcoupon kunt u een interessant adressenbestand opbouwen. U kunt dit bestand in de toekomst weer gebruiken voor gerichte acties.
Een reclamefolder is dus een goed medium als u op een opvallende manier iets nieuws of iets belangrijks te vertellen heeft, of als een belangrijk deel van uw doelgroep uitkijkt naar uw boodschap (denk aan de folders met speelgoed nét voor Sinterklaas). Anders wordt uw folder al snel overgeslagen en weggegooid. Voor acties (gericht op store-traffic en verkoop) is een folder dus zeker een goed medium. Voor het opbouwen van naamsbekendheid of het versterken van uw bedrijfsimago kunt u vaak beter een ander medium kiezen.
Van dit artikel is er in december 2017 een update verschenen.
© Indicator