Vakbladen (zoals Fysiopraxis, Vleesmagazine, Vastgoed Magazine, Textilia, Security Management en Ondernemen!) richten zich op één duidelijk afgebakende doelgroep, namelijk de mensen binnen één bepaald vakgebied.
Van dit artikel is een bijbehorende update verschenen van december 2017.
Er zijn vakbladen voor zeer diverse groepen zoals architecten, boeren, ingenieurs, kappers, neurologen, psychologen, slagers, enz. Vakbladen verschijnen meerdere keren per jaar. Veel lezers vinden vakbladen nog steeds de meest geschikte media om professionele informatie te vergaren (deze categorie scoort 70% ten opzichte van 58% via internet).
Vakbladen en ook de advertenties die hierin verschijnen worden over het algemeen zeer aandachtig gelezen en hoog ingeschat als ‘actuele’ bron van informatie. Dit betekent dat advertenties in deze bladen ook meer vakgericht kunnen zijn, meer gedetailleerde informatie kunnen bevatten en dus nog informatiever kunnen zijn.
Voor een overzicht van een groot aantal Nederlandse vakbladen en de advertentietarieven kan men terecht op de website van MissMag.
Voor oplagecijfers kunt u ook op het dashboard van NOM terecht.
Als u zich met uw producten of diensten op een bepaalde branche richt, kunt u goed adverteren in de vakbladen die zich op die betreffende branche richten. Het bereik binnen uw doelgroep is meestal erg groot. De oplage verschilt uiteraard sterk. Fysiopraxis heeft bijvoorbeeld een oplage van circa 20.350 exemplaren, Vastgoed Magazine 25.000 en Ondernemen 150.000.
We geven hier enkele indicatieve tarieven ter illustratie (tarieven 2008). Een volledige zwart-witpagina in Fysiopraxis kost € 1.978,- en de toeslag voor full color is € 1.200,-. Een volledige pagina in Vastgoed Magazine kost € 1.974,- (zwart-wit).
☞ Probeer uw advertentie te koppelen aan een bedrijfsreportage of aan een redactioneel artikel over uw producten. Geef hiervoor zelf de nodige informatie. Als u bijvoorbeeld een nieuw proces heeft ontwikkeld om bodemverontreiniging tegen te gaan, zal men daar ook graag redactioneel op ingaan.
☞ Informeer vooraf bij uw doelgroep welke vakbladen zij periodiek ontvangen en ook daadwerkelijk lezen.
☞ Maak uw advertentie informatief en gespecialiseerd. De lezer is immers op zoek naar professionele informatie en nieuwigheden.
☞ Zorg dat u uw USP (Unique Selling Point, oftewel uw ‘unieke productvoordeel’) duidelijk communiceert. De lezer ziet dan waarom uw product uniek is en waarom hij voor ú moet kiezen. Uw concurrenten adverteren immers ook in de betreffende vakbladen.
☞ Maak onderscheid tussen puur technische en meer algemene vakbladen. In een technisch vakblad kunt u meer gedetailleerde productadvertenties plaatsen. Een algemeen vakblad kunt u beter gebruiken voor uw naamsbekendheid door alleen een korte omschrijving van uw specialiteit te plaatsen.
☞ Adverteren in vakbladen is wat te vergelijken met adverteren in publiekstijdschriften.
☞ Lees ook "Reclame maken in dagbladen" - "Samen reclame maken" en "Reclamebegrippen op een rijtje".
Adverteer in vakbladen als u wilt segmenteren naar bepaalde businessdoelgroepen. Uw advertenties zijn in deze bladen goed te combineren met redactionele artikelen.
Van dit artikel is een bijbehorende update verschenen van december 2017.
© Indicator